Dnia 4 kwietnia 2019 r. Parlament Europejski przyjął w głosowaniu stanowisko w sprawie zmienionych przepisów dotyczących delegowania kierowców, czasu odpoczynku kierowców i egzekwowania przepisów dotyczących kabotażu.
Proponowane regulacje mają zapobiec praktyce systemowych przewozów kabotażowych. Wprowadzać mają zasadę, że pojazd użyty do przewozu kabotażowego powinien wrócić przynajmniej na 60 godzin do kraju, w którym jest zarejestrowany zanim posłuży do dalszych przewozów kabotażowych.
Część proponowanych zmian dotyczy bezpośrednio kierowców i ich czasu pracy. Kierowcy mieliby wracać do domu w regularnych odstępach czasu (co najmniej co 4 tygodnie).
Obowiązkowy odpoczynek na koniec tygodnia nie powinien odbywać się w kabinie pasażerskiej samochodu ciężarowego.
Zasady delegowania miałyby mieć zastosowanie do kabotażu i transportu transgranicznego, z wyłączeniem przewozów tranzytowych, przewozów dwustronnych i przewozów dwustronnych z jednym dodatkowym załadunkiem lub rozładunkiem w każdym kierunku (lub dwóch w drodze powrotnej).
Należy zauważyć, iż wyniki głosowania w parlamencie Europejskim mogą jednoznacznie wskazywać na przełamanie opozycji.
Zmiany mogą wpłynąć znacząco na organizację pracy u przewoźników polskich, lecz również bułgarskich, rumuńskich i przewoźników z krajów bałtyckich.
Zespół kancelarii będzie z wielką uwagą śledzić prace legislacyjne nad tym „pakietem”.
[Żródło: European Parliment (press room)
http://www.europarl.europa.eu/portal/en]