Sporządzanie umów. O czym należy pamiętać?
2024-10-10 13:47

sporządzane umów

Sporządzanie umów. O czym należy pamiętać?

Sporządzanie umów to kluczowy element zarówno w działalności gospodarczej, jak i w codziennym życiu prywatnym. Każda umowa ma na celu określenie obowiązków i praw stron, zabezpieczenie interesów oraz uniknięcie przyszłych sporów. Aby jednak umowa spełniała swoją rolę, musi być sporządzona poprawnie. W poniższym artykule omówimy, na co należy zwrócić uwagę podczas tworzenia umowy, aby uniknąć błędów i skutecznie zabezpieczyć swoje interesy.

1. Jasność i precyzja języka

Podstawową zasadą przy sporządzaniu umowy jest jasność i precyzja zapisów. Umowa powinna być napisana w taki sposób, aby była zrozumiała dla obu stron. Skomplikowane, prawnicze zwroty mogą prowadzić do nieporozumień, a nawet sporu co do interpretacji zapisów umowy. Dlatego warto zadbać o to, aby treść umowy była jak najbardziej klarowna.

2. Poprawne wskazanie stron umowy

W każdej umowie kluczowe jest dokładne określenie, kto jest stroną umowy. W przypadku osób fizycznych należy podać pełne imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL, a dla firm – pełną nazwę firmy, adres siedziby, numer NIP oraz numer KRS (jeśli dotyczy). Błędne lub niepełne dane mogą prowadzić do trudności w egzekwowaniu praw wynikających z umowy.

3. Precyzyjne określenie przedmiotu umowy

Przedmiot umowy to jej centralna część. Należy go dokładnie opisać, aby nie pozostawiać żadnych wątpliwości, co do tego, co jest przedmiotem zobowiązań stron. Jeżeli umowa dotyczy sprzedaży towarów, powinny być one szczegółowo opisane, np. poprzez określenie ich ilości, jakości, ceny oraz terminów dostawy. Jeśli umowa dotyczy świadczenia usług, należy określić, jakie dokładnie działania mają być wykonane, w jakim czasie i na jakich warunkach.

4. Terminy realizacji zobowiązań

Każda umowa powinna określać dokładne terminy realizacji zobowiązań. Może to być zarówno data końcowa, jak i harmonogram poszczególnych etapów prac. Ważne jest, aby zapisy dotyczące terminów były precyzyjne, ponieważ brak jasnych terminów może prowadzić do opóźnień i sporów.

Wskazówka: Warto także rozważyć wskazanie w umowie klauzule dotyczące kar umownych za opóźnienia w realizacji zobowiązań niepienięznych lub odsetek w przypadku zobowiązań pieniężnych. Działa to mobilizująco na stronę zobowiązaną do wykonania określonych działań.

5. Prawa i obowiązki stron

Jednym z najważniejszych elementów każdej umowy jest dokładne określenie praw i obowiązków stron. Każda strona musi wiedzieć, jakie ma obowiązki oraz czego może oczekiwać od drugiej strony. Unikaj ogólników – im bardziej szczegółowe będą zapisy, tym mniejsze ryzyko nieporozumień.

6. Zabezpieczenia i odpowiedzialność

Zabezpieczenia w umowie to środki, które mają na celu ochronę interesów jednej ze stron na wypadek niewywiązania się z umowy przez drugą stronę. Mogą to być np. kary umowne, zastaw, hipoteka, gwarancje bankowe. Ważne jest, aby w umowie jasno określić, co się stanie, jeśli jedna ze stron nie wywiąże się z umowy lub zrobi to w sposób nienależyty.

7. Sposób rozwiązywania sporów

Warto w umowie przewidzieć mechanizm rozwiązywania sporów. Może to być zapis o mediacji lub arbitrażu, który pozwoli uniknąć długotrwałych procesów sądowych. W umowach międzynarodowych, warto także określić prawo właściwe, które będzie stosowane w przypadku ewentualnego sporu.

8. Forma pisemna

Choć nie każda umowa musi być zawarta na piśmie, to dla celów dowodowych zawsze warto sporządzić umowę w formie pisemnej. Wiele umów, np. sprzedaż nieruchomości, wymaga formy aktu notarialnego pod rygorem nieważności. Umowa pisemna zabezpiecza strony na wypadek sporu, ponieważ łatwiej jest udowodnić, co zostało ustalone.

9. Podpisy stron i ewentualne załączniki

Nie sposób nie wspomnieć o podpisach pod umową. Często każda ze stron składa podpisy na każdej stronie umowy i dodatkowo w miejscu do tego przeznaczonym, zabezpieczając się tym samym w ingerencję treść dokumentu. Warto także załączyć wszelkie dokumenty, które mają związek z umową, np. specyfikacje techniczne, oferty, czy regulaminy. Takie załączniki powinny być wymienione w treści umowy i parafowane przez strony.

10. Podsumowanie

Sporządzanie umów to proces, który wymaga precyzji, staranności i znajomości przepisów prawa. Każdy, kto zawiera umowę, powinien pamiętać o dokładnym opisaniu przedmiotu umowy, ustaleniu praw i obowiązków stron oraz zabezpieczeniu swoich interesów na wypadek niewywiązania się przez drugą stronę z zobowiązań. Jeśli masz wątpliwości, jak sporządzić umowę, skontaktuj się z naszą kancelarią – chętnie pomożemy!

I pamiętaj, umowy zawiera się na te mniej przyjemne czasy.

Kontakt

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej, skontaktuj się z naszą kancelarią pod numerem telefonu:
+48 690 009 732

napisz do nas e-mail:
info@walawski.com

Możesz również napisać do nas na Facebooku:
Nasz profil na Facebooku

Aktualności